TenTAnG aKU

Monday, July 9, 2012

bEaN's bErNyaWa sEMulA

Setelah hampir 2 tahun keta mini ni terdampar di bawah garaj. Akhirnya 7 Julai 2012 keta kesayanganku ini bernyawa semula. Bukan aku suka-suka nak damparkan mini ni. Tapi masalah mencari pomen yang sanggup membaiki mini yang agak sulit ni yang susah. Setelah sekian lama ia dirawat oleh memberku pomen bernama Anuar Zambin sehinggalah dia dah tak sanggup untuk melayan kerenah miniku ini. Baru-baru ni memberku pomen bernama Erul yang sanggup memberi nyawa kepada miniku. Lega.....Last sekali mini ni boleh bergerak ia mengalami masalah gear xboleh masuk. Masalah klac la tu...sejak tu terdampar....

Ini adalah Klac Pump untuk mini  Klac pump ini adalah di bahagian atas. Barang memang mudah dapat tapi harganya yang .......erkkk....Kalu Original betul semua besi dan didatangkan dari UK, pump ni jer harga 4 ratus lebih. Barang ni jenis yang plastik aku beli kat Kedai spare part di Klang dengan harga RM 230.00 setelah di tawar giler-giler. Klac pum untuk bahagian bawah lak Erul belikan di Muar ( ni pic ) dengan harga RM 95.00. Minyak klac Dot 3 lak Erul beli dengan harga borong 1 Liter RM 10.00 jer..murah.

Ni dia bahagian enjin Mini ku. Plug Erul tukarkan baru punya RM 18.00.
Enjin dah hidup dah xda masalah. Cuma hri tu poli belt dia tercabut. Erul dah Weldingkan jere untuk sementara waktu. Tengah pasang-pasang tetiba paip untuk salur minyak klac tu xngam & dah patah....pening lagi. Cari kat kedai spare part xda jual. sampai tauke kedai spare part tu boleh kata. ini barang ala luit pun x boleh lapat...wakakaka..kat muar jer yang susah dapat kot??? Akhirnya setelah abis ikhtiar jumpa juga di barang tu di bengkel yang ada buat mini sikit-sikit ( lupa nama bengkel) di Tangkak....Lega.....Sekarang masalah klac jer..Sumer dah pasang , tapi minyak xnaik-naik ..Pump....pump...

Setelah hampir tercabut kaki mengepam minyak klac tu akhirnya berjaya juga...dah boleh masuk gear dah..cuma keras sikit.Erul kata klac x boleh masuk abis.Dia dah try tapi xboleh lagi...Xpala.  Oklah tu janji leh masuk gear.
Enjin sedang dipanaskan sebelum boleh berlepas. Kawan-kawan punya pasal upah Erul ambik RM 50.00 jer. Thanks Erul. Aku sebenarnya xkisah upah berapa. Janji Miniku leh bergerak..Tapi ada satu masalah lagi. Bateri yang aku beli 2nd hari tu x cukup power. Ptg tu jugak aku pegi kedai tempat aku beli tu di Taman Cempaka, Bukit Gambir aku pulang balik. Dapat balik RM 100.00. Setelah servey beberapa kedai akhirnya aku beli betari baru kat kedai jauh sikit di Pagoh dengan harga RM 220.00. Untuk pengetahuan, Kereta Mini sesuai pakai bateri NS 70 kerana lebih POWER. Lepas beli balik pasang jer bateri baru....VVrroooommmmm...mengaum semula Miniku....Alhamdullilah.....Tapi total sumer fasa ni aku dah kopak dekat 7 ratus untuk memberi semula nyawa semula kepada Mini Bean ku ini.....ish..ish..ish


No comments:

Post a Comment